Następne
Wróć do listy porad

Jak przygotować wegański tort czekoladowy

Wegańskie przepisy cieszą się coraz większą popularnością – nie tylko wśród wegan! Nic dziwnego, w XXI wieku wiele osób cierpi z powodu nietolerancji laktozy. Są także osoby, które decydują się na zrezygnowanie z produktów odzwierzęcych z powodów etycznych. Dieta, w której nie znajdzie się miodu, mleka, jajek czy sera nie musi być monotonna! Niemal każdy deser można przygotować w wariancie wegańskim – nie inaczej jest w przypadku tortu czekoladowego. Jak przygotować wegański tort czekoladowy? Niezależnie od tego co mówi przepis, musisz pamiętać o kilku istotnych kwestiach, aby tort czekoladowy był nie tylko pyszny, ale i faktycznie wegański! 

Share:

Zadbaj o:
  • Dobrej jakości kakao

    Kakao stanowi podstawę do tego, aby stworzyć tort czekoladowy – pamiętaj o wybraniu tego o najlepszej jakości. Ciasto będzie aromatyczne, gdy wybierzesz kakao ciemne z Ghany E.Wedel zamiast dyskontowego zamiennika. W przypadku wegańskich ciast tak istotny szczegół będzie miał ogromne znaczenie.

  • Czekoladzie o wysokiej zawartości kakao

    Im ciemniejsza czekolada, tym bardziej aromatyczny będzie tort czekoladowy. Wyroby czekoladopodobne się nie sprawdzą – postaw na czekoladę premium 80% od E.Wedel – łatwo rozpuścisz ją w kąpieli wodnej, doskonale sprawdzi się także jako polewa.

  • Słodkim mleku roślinnym

    Mleko roślinne, które ma zastąpić mleko krowie powinno być słodkie. Co to oznacza w praktyce? Zdecyduj się na mleko migdałowe lub kokosowe, które idealnie sprawdzi się w przypadku wegańskich deserów. Mleko owsiane ma zbyt intensywny smak, mleko sojowe zaś jest lekko słone. Jeżeli zależy Ci na deserze, który smakiem będzie najbardziej zbliżony do swojej klasycznej wersji – wybierz mleko migdałowe.

Uważaj na:
  • Czekolady mleczne i czekolady o średniej zawartości kakao

    Nie wszystkie czekolady są wegańskie – w gruncie rzeczy większość nie jest. Im niższa zawartość procentowa kakao, tym większa szansa na to, że w składzie znajdzie się mleko lub jajka. Czekolady mleczne, jak sama nazwa wskazuje, swój delikatny smak zawdzięczają dodatkowi mleka. Warto dokładnie przyjrzeć się składowi słodyczy, aby wyeliminować ryzyko zakupu produktu niewegańskiego. Należy także uważać na czekolady z dodatkami – często nie sama czekolada, ale jej nadzienie może być niewegańskie.

  • Zapis „zawiera śladowe ilości”

    Zapis informujący o tym, że produkt może zawierać śladowe ilości np. mleka są istotne w przypadku alergików. Oznacza to, że osoby decydujące się na przejście na dietę wegańską z powodów zdrowotnych nie powinny po nie sięgać – istnieje bowiem ryzyko wystąpienia ryzyko alergii pokarmowej. Nie oznacza to jednak, że w składzie faktycznie to mleko się znajduje – zazwyczaj takie zapisy stosuje się przy produktach, które wytwarzane są w tych samych zakładach co ich niewegańskie alternatywy.

  • Tłuszcz roślinny

    W przypadku większości wypieków, a zwłaszcza tortów, stosowane są tłuszcze – zazwyczaj roślinne lub masło. O ile klasyczne masło roślinne (np. słonecznikowe) nie sprawdzi się w przypadku wypieków, tak olej kokosowy zastąpi je znakomicie. Warto także czytać składy margaryn – niektóre z nich sprawdzą się w przypadku wegańskiego tortu czekoladowego, inne zaś nie.